Jak ćwiczyć, żeby schudnąć?

Żyjemy aktualnie w takich czasach, że coraz więcej osób dotyka problem związany z nadmierną masą ciała. Specjaliści mówią już nawet o epidemii nadwagi oraz otyłości, które dotykają ponad połowę dorosłych mieszkańców krajów rozwiniętych i rozwijających się. Szczególnie niepokojący jest fakt, że także dzieci są częściej narażone zarówno na nadmierną masę ciała, jak też wszystkie niebezpieczne choroby, które się z tym wiążą. Oczywiście wiele jest przyczyn takiego stanu rzeczy, ale najbardziej znaczącym są po prostu zmiany w sposobie odżywiania się oraz stylu życia, jakie zaszły w ciągu ostatnich kilkunastu czy kilkudziesięciu lat. O zmianach można by mówić dużo, ale można też ograniczyć się po prostu do stwierdzenia, że dzisiejsze pokolenia poruszają się na co dzień zdecydowanie mniej niż poprzednie, a przy okazji jedzą zdecydowanie więcej, w tym więcej żywności wysoko przetworzonej i bogatej w duże ilości tłuszczu oraz cukru. Idąc tym tokiem rozumowania, większość osób, która chce wreszcie zrobić coś ze sobą, żeby schudnąć, musi po prostu zmienić dietę oraz zacząć się ruszać. Nie ma żadnych magicznych sposobów. Liczy się jedynie wytrwałość i praca nad sobą.

Wiele osób nie ma jednak pojęcia w jaki sposób mogą zwiększyć swoją aktywność, jeśli do tej pory prowadzili zdecydowanie siedzący tryb życia. Nie ma się też oszukiwać, że osoba taka będzie w stanie dramatycznie zwiększyć aktywność w ciągu jednego dnia. Prawdopodobnie będzie to dla niej tak dużym wysiłkiem, że po prostu szybko się podda i wróci do swoich dawnych, szkodliwych przyzwyczajeń. Żeby więc zapewnić sobie sukces w odchudzaniu należy podejmować działania z głową i nie stawiać przed sobą zbyt wygórowanych celów. Na sam początek należy dokładnie zastanowić się nad swoim codziennym życiem. Co robimy na co dzień, w jaki sposób to robimy, ile czasu nam to zajmuje. Już samo to może nam pozwolić dostrzec pewne elementy, w których możemy dodać trochę aktywności. Załóżmy więc, że ktoś mieszka w bloku z windą i korzysta z niej codziennie kilka razy. A gdyby tak następnym razem, zamiast jechać windą, wybrać schody? Oczywiście osoba mieszkająca na najwyższym piętrze wieżowca nie jest w stanie wdrapać się na samą górę schodami. Zwłaszcza, jeśli ma dużą otyłość. Ale przejście pieszo jednego piętra jest w zasięgu niemal każdego człowieka. Warto więc zacząć od tego jednego piętra a resztę nadal pokonywać windą. Taki schemat kontynuować przez, dajmy na to, tydzień czasu. Następnie zwiększyć dystans do dwóch pięter, po dwóch tygodniach do trzech i tak dalej. To bardzo prosty i mało angażujący sposób, a może zwiększyć spalanie kalorii kilkukrotnie. Poza tym ćwiczy mięśnie, stawy i poprawia kondycję.

Po południu lub wieczorem, zamiast spędzać kilka godzin na kanapie przed telewizorem lub przed komputerem, warto wybrać się na spacer a odchudzanie również stanie zdecydowanie bardziej efektywne. Zaleca się, aby każdego dnia wykonywać około 10 tysięcy kroków. To odpowiada dystansowi około 5km. Niektórym osobom może się to wydawać bardzo dużo, ale wcale takie nie jest. Jeśli jednak ktoś łapie zadyszkę po kilkudziesięciu krokach to faktycznie może być to dla niego dystans nie do przejścia. Ale także i tutaj trzeba postawić na stopniowe zwiększanie dystansu i systematyczność. Jeśli ktoś sądzi, że maratończycy po prostu pewnego dnia stają na mecie i biegną to jest w bardzo dużym błędzie. Jak to powiedział ktoś mądry, każdą najdalszą podróż zacząć trzeba od pierwszego kroku. Na początek niech to będzie chociaż spacer dookoła bloku. Z czasem ten dystans będzie się wydłużać, kondycja będzie się poprawiać, a masa ciała będzie spadać.

Z czasem wprowadzać można kolejne rodzaje aktywności. Bardzo dobrym pomysłem będzie jazda na rowerze. W coraz większej liczbie miast budowane są ścieżki rowerowe, więc nie można tłumaczyć się tym, że nie ma się miejsca do tego, by jeździć. Osoby mieszkające w mniejszych miejscowościach i na wsiach otrzymają z tytułu jazdy na rowerze większe korzyści, ponieważ mogą wyjechać poza swoją miejscowość, wybrać się do lasu albo nad jezioro i pooddychać świeżym powietrzem. Rower to doskonałe ćwiczenie wzmacniające całe ciało. Niektórym może się wydawać, że na rowerze ćwiczą tylko mięśnie nóg, ale to nie jest prawda. Rower wymaga wzmożonej pracy od niemal wszystkich mięśni ciała. Odpowiednia pozycja na rowerze wymaga także pracy mięśni brzucha, grzbietu, pośladków i rąk.

Co jeśli ktoś nie lubi jazdy rowerem? Nic straconego. Można zacząć biegać. Ogromną zaletą biegania jest to, że nie wymaga w zasadzie żadnych nakładów finansowych na początek. Nie można pozwolić dać sobie wmówić, że aby zacząć biegać potrzebne są drogie buty, specjalny strój termoizolacyjny, zaawansowany sprzęt do monitorowania tętna i inne tego typu bajery. Na początku można założyć dowolne wygodne buty na płaskiej podeszwie, wygodne bawełniane spodnie lub spodenki i koszulkę. To wszystko. Z czasem, jeśli stwierdzimy, że bieganie jest tą formą aktywności, jaką chcemy uprawiać – można w nią zainwestować. Jeśli jednak bieganie nam nie pasuje, trzeba poszukać czegoś innego. A wybór jest ogromny. Trzeba tylko próbować. I być wytrwałym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *