Odchudzanie – jak zacząć?

Odchudzanie to temat, który dotyczy coraz większej liczby ludzi na całym świecie. Statystyki jednoznacznie wskazują, że ponad połowa dorosłych obywateli w krajach zachodnich zmaga się z nadwagą lub z otyłością. W dodatku jest to także problem, który coraz częściej dopada także dzieci. Jeśli chodzi o przyczyny takiego stanu rzeczy to są one w większości wypadków dość proste do wskazania. Nie sposób nie zauważyć jak bardzo zmienił się styl życia prowadzony przez większą część społeczeństwa w ostatnich kilkudziesięciu latach. Mowa tutaj zarówno o ilości oraz jakości spożywanych posiłków, jak również o poziomie codziennej aktywności fizycznej. Nie trudno dostrzec, że ludzie jedzą coraz więcej, w dodatku pożywienie to jest w dużej części złożone z produktów wysoko przetworzonych. A poziom aktywności większości osób jest skrajnie niski i ogranicza się do przechodzenia pomiędzy mieszkaniem a samochodem, samochodem a miejscem pracy oraz samochodem a supermarketem czy centrum handlowym. I chociaż przyczyny rosnących problemów z nadmierną masą ciała są ogólnie jasne i zrozumiałe to jednak spora część osób, która decyduje się wprowadzić zmiany w swoje życia i tak zadaje sobie jedno bardzo ważne pytanie, jeśli chodzi o odchudzanie – jak zacząć? Okazuje się bowiem, że wiedza teoretyczna jest zupełnie niewystarczająca do tego, by ją wprowadzić w praktyce. Dla wielu w dodatku okazuje się to być problem nie do przejścia.

Jak w takim razie podejść do tematu odchudzania się i zwiększyć szanse na jego powodzenie? Tak samo, jak w przypadku osiągania jakiegokolwiek celu trzeba wiedzieć skąd ruszamy oraz dokąd chcemy dotrzeć. O co w tym wszystkim chodzi? To nic trudnego. Trzeba jak najbardziej udokumentować stan, w jakim aktualnie się znajdujemy. A więc bierzemy zeszyt albo tworzymy plik na komputerze i zapisujemy w nim aktualną datę. Następnie wchodzimy na wagę i zapisujemy swoją aktualną masę ciała. Bez żadnych przekłamań. Wpisujemy dokładnie tyle, ile pokazało urządzenie. W dalszej kolejności musimy dokonać pomiarów różnych miejsc na swoim ciele. Chodzi o obwód szyi, biustu, brzucha, talii, bioder, a także obu ramion, ud i łydek. Wszystkie pomiary zapisujemy w zeszycie lub pliku co do milimetra. Bardzo dobrym pomysłem jest także zrobienie sobie zdjęć. Oczywiście osoba, która nie jest zadowolona z wyglądu swojego ciała może nie mieć na to ochoty, ale zdecydowanie warto to zrobić i dołączyć do swoich zapisków. Możemy także opisać to, jak się aktualnie odżywiamy, jak wyglądają nasze posiłki, co lubimy jeść, jak duże porcje zjadamy, ile jemy słodyczy, czy gotujemy sami czy jadamy na mieście. Zapisujemy wszystko co dotyczy aktualnych nawyków żywieniowych. Następnie robimy to samo odnośnie aktywności fizycznej. Ważne, aby niczego nie koloryzować i aby być z samym sobą bardzo szczerym. Kiedy już dokładnie wiemy, z jakiego punktu startujemy swoje odchudzanie, trzeba ustalić, jaki jest nasz cel. A więc zapisujemy ile kilogramów chcemy ważyć a także do kiedy chcemy ten cel osiągnąć. Możemy pokusić się także o określenie o ile zmniejszą się nasze obwody. Trzeba jednak pamiętać, że cele muszą być realne i rozsądne. Nie jest możliwe, aby w zdrowy sposób schudnąć 20 kg w ciągu miesiąca. Specjaliści przekonują, że zdrowe tempo chudnięcia to maksymalnie 1 kg każdego tygodnia. Jeśli więc wiemy ile ważymy teraz oraz jaką wagę chcemy docelowo osiągnąć, łatwo możemy obliczyć, w jakim czasie jesteśmy w stanie to osiągnąć.

Co trzeba zrobić dalej? Wprowadzić dietę i dostarczać sobie w posiłkach dokładnie takiej ilości kalorii, jakiej nasz organizm potrzebuje, by stopniowo chudnąć. W internecie można znaleźć wiele kalkulatorów, które pomogą to obliczyć. Jest to bowiem parametr bardzo indywidualny i zależy od wieku, płci, wzrostu, wagi i aktywności fizycznej. Następnie trzeba ustalić każdego dnia wszystkie posiłki, zaplanować, w jakich godzinach będziemy je jeść oraz co dokładnie będziemy jeść. Jeśli chodzi o jadłospis odchudzający to zasadniczo są dwie metody postępowania. Zdecydowanie łatwiejszą opcją będzie po prostu skorzystanie z pomocy specjalisty od żywienia człowieka, czyli dietetyka. On ustali nam jadłospis w sposób profesjonalny i stosunkowo szybko. Ale trzeba mu za to zapłacić. Jeśli nie chcemy tego robić, możemy spróbować ułożyć jadłospis samodzielnie korzystając z dwóch narzędzi. Pierwszym jest piramida żywienia, która pokazuje jakie produkty oraz w jakich ilościach powinno się każdego dnia spożywać. Drugie narzędzie to tabele kaloryczności, dzięki którym możemy ustalić ile kalorii mają wszystkie planowane przez nas do zjedzenia w danym dniu posiłki. Trzymając się określonego wcześniej zapotrzebowania na kalorie możemy ułożyć swoją własną dietę odchudzającą.

Ostatnim krokiem jest zwiększenie aktywności fizycznej. Nie ma wątpliwości co do tego, że aby schudnąć trzeba się ruszać. I trzeba to robić każdego dnia. W dzisiejszych czasach istnieje tak wiele możliwości, że z pewnością każda osoba znajdzie taki sport, który będzie uprawiać z przyjemnością.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *