Redukcja

Wysiłek fizyczny jakiego podejmuje się przeciętny człowiek każdego dnia jest niewielki, jednakże biorąc pod uwagę, że każdy ruch naszych mięśni i samo „istnienie” pobiera energię, łatwo dojść do wniosku, że spora część zapotrzebowania kalorycznego wynika z tego jaki jest nasz organizm. Potężny, dobrze zbudowany mężczyzna zużywa zdecydowanie więcej kalorii na wygodne siedzenie na kanapie aniżeli jego kościsty kolega. Biorąc więc pod uwagę globalne i długoterminowe plany dietetyczne, można śmiało powiedzieć, że nabranie masy mięśniowej (a więc zwiększenie wagi) bardzo nam pomoże w późniejszym odchudzeniu się gdyż duża ilość mięśni zużywa więcej kalorii. Mało tego, duże mięśnie przeważnie równają się dużej sile. W tej sytuacji większe ciężary jakie będziemy w stanie wyciskać na siłowni, doprowadzą do powstania jeszcze większego zapotrzebowania na kalorie, co przy w miarę stałym dostarczaniu organizmowi pewnej ilości kalorii – bez gwałtownego ich zwiększania – doprowadzi do wytworzenia deficytu kalorycznego. A to już prosta i najlepsza droga do odchudzania.
Co więc należy jeść idąc tym tokiem myślenia? Jednym z najlepszych sposobów jest wykorzystanie do tego celu pokarmu jaki jest podawany już dzieciom. Płatki owsiane na odchudzanie potrafią zdziałać cuda. Zawierają prawie 70% węglowodanów.
„Ale chwila! – powiecie. Przecież węglowodany to prosta droga do odkładania się niechcianego tłuszczu gdyż węglowodany są ich najefektywniejszym generatorem!”
Węglowodany – jak zapewne wiecie – dzielą się w dużym uproszczeniu na węglowodany proste i złożone. I podczas gdy węglowodany proste są istotne dla naszego organizmu do codziennego funkcjonowania to powinny być bardzo mocno ograniczone. Zdecydowanie lepszym, zdrowszym i praktyczniejszym wyjściem są węglowodany złożone. Są to przede wszystkim źródła węglowodanów prostych, lecz nie uwalniają się one jednocześnie a w dużym przedziale czasowym. Dzięki temu nie mamy nagłych skoków insuliny, które bardzo sprzyjają odkładaniu tłuszczu. To właśnie z tego względu to słodycze a nie tłuste potrawy są najgorszym wrogiem każdej diety.
Węglowodany są również absolutnie potrzebne organizmowi do budowania mięśni, praktycznie na równi z białkiem, choć w przeciwieństwie do niego nie budują ich, są szalenie istotne przy efektywnej pracy, która podczas zwiększania obciążeń i objętości treningowej jest absolutnie nieodzowna.
Płatki owsiane w przeciwieństwie do wielu innych źródeł węglowodanów zawierają również przyzwoite ilości białka, po prawdzie nie o idealnym aminogramie jak np. mięso wołowe, lecz również całkiem dobrej jakości. Niebagatelną rolę gra tutaj również błonnik, który wspomaga perystaltykę jelit i sprawne odprowadzanie wszelkich wartości odżywczych z pokarmu do organizmu, co zwiększa efektywność naszego przewodu pokarmowego.
Kolejną istotną zaletą płatków owsianych jest ich wszechstronność. Można z nich zrobić nie tylko prostą czy bardziej wzbogaconą owsiankę ale również ciastka, ciasta czy batoniki. Wzbogaca się nimi pieczywo, panierki a nawet racuchy.
Sposób przygotowania podstawowej wersji owsianki jest bajecznie prosty co również bardzo pozytywnie wpływa na ich popularność. Wystarczy zalać płatki wrzątkiem i odstawić na 2-3 minuty i gotowe! Same płatki (choć lekko pozbawione smaku) są prawie pełnowartościowym posiłkiem zawierając sporo dobrej jakości węglowodanów, okraszone niedużą ilością białek i tłuszczy. Ale wystarczy dodać do nich mleka, owoców, masła orzechowego czy czekolady żeby nasze szybkie danie zaczęło smakować zdecydowanie lepiej.
W przypadku gdy planujemy następnego poranka wykonać trening na czczo, tuż przed snem bardzo dobrze jest zjeść dużą miskę płatków owsianych (przynajmniej 50-60g). Najlepiej bez dodatków z cukrami prostymi, żeby nie spowodować niepożądanego odkładania tłuszczu przez noc. Płatki owsiane jak już wspominałem rozkładają się bardzo powoli więc gdy rano się obudzimy powinniśmy być jeszcze lekko najedzenie a w dodatku nasz organizm będzie pełen energii i wykonanie treningu na czczo nie będzie problemem. Wszak trenowanie o idealnie pustym żołądku ale z masą energii jest idealnym stanem dla organizmu gdyż nie musimy się przejmować o przesadzenie z intensywnością, żołądek nie zajmie dla siebie dużej ilości krwi, która jest potrzebna w tym momencie gdzie indziej a energia jaką spożyliśmy wieczorem będzie z nas wręcz tryskała!
Chciałbym jeszcze wspomnieć o podziale płatków owsianych. Mamy płatki owsiane zwykłe czyli poddane minimalnej obróbce, co powoduje, że są najzdrowsze jednakże wymagają lekkiego przegotowania. Płatki owsiane górskie są bardziej przetworzone. Z tego powodu długotrwałe uwalnianie cukrów prostych jest lekko upośledzone ale w dalszym ciągu zadowalające. Ostatni, najbardziej przetworzony rodzaj to płatki owsiane błyskawiczne. Możemy je spożywać nawet na surowo. Zaleca się korzystać z nich jak najmniej, z drugiej jednak strony jako zamiennik słodzonych płatków musli czy crunchy wypadają o niebo lepiej.
Tak więc podsumowując: tak. Można jeść dużo węglowodanów i jednocześnie chudnąć! Jedynie potrzeba trochę wiedzy i dużo ruchu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *